Повідомляє Обозреватель 20.03.2021 08:23
У Верховній Раді з'явився черговий проект закону, в якому все ще недосяжну мету енергетичної незалежності України пропонують наблизити обмеженням поставок палива з Росії. Що спільного між цим законопроектом і знаменитої бійкою Олега Ляшка та Андрія Геруса в аеропорту Бориспіль в 2019 році?
І при чому тут "багатосерійка" щодо з'ясування відносин між ворогуючими олігархічними групами Ігоря Коломойського і Ріната Ахметова, - в огляді Vesti.ua.
"Кредитно-енергетичний миротворець". Кульмінація
Хедлайнером законопроекту №5208 "Про внесення змін і доповнень до деяких законів щодо заходів по посиленню енергетичної незалежності України" є нардеп від "слуг народу" Андрій Герус, якого вважають близьким до Ігоря Коломойського.
Апелюючи до того, що на підставі закону "Про зовнішньоекономічну діяльність" Кабмін вже обмежив імпорт з РФ ряду товарів вуглецевої групи (вугілля марки "Г", дизельне паливо, скраплений газ і т.д.), Герус і інші співавтори пропонують патріотично-радикально "підвищити енергетичну незалежність від впливу країни-агресора", обмеживши і інші види енергоносіїв.
Де-факто автори документа пропонують:
— обкласти спеціальними митами бітумінозний вугілля, що коксується і інший вугілля, газойль, бензини моторні та інші вуглецеві товари;
— протягом 2021 року обмежувати доступну пропускну здатність по частині обсягів міждержавних перетоків електроенергії систем України і РФ;
— Міністерство енергетики зобов'язана ініціювати прийняття невідкладних заходів у разі зниження запасів палива на складах електростанцій нижче встановленого мінімального рівня з метою уникнення порушень роботи енергетичної системи країни;
— кошти, отримані від справляння спецмита, будуть направлятися на оплату електроенергії, виробленої з відновлюваних джерел енергії.
Крім того, всі українські суб'єкти госпдіяльності енергетичного комплексу, які взаємодіють з компаніями і приватними особами з РФ, повинні інформувати Нацкомісію з питань регулювання енергетики і комунальних послуг (НКРЕКУ) про наявність кредитів від "агресивних" партнерів по бізнесу. А також: розміру процентних ставок за цими кредитами та графіки їх погашення (за умови, що кредитні лінії більш суми, еквівалентної 10 млн євро). НКРЕКУ буде публікувати списки "боржників окупантів" і інформацію про кредитну історію на офіційному сайті.
Збір деяких суто фінансово-кредитних даних у виконанні НКРЕКУ представляється дивним і далеко виходять за рамки ряду законів, наприклад, про банківську таємницю. Тобто Герус і Ко пропонують створити якийсь "кредитно-енергетичний миротворець". Пояснення реальної мотивації законопроекту №5208, через який Коломойський де-факто дає "відповідь" Ахметову по коксу і антрациту надамо самому Герусу. У пояснювальній записці він чудово і дуже точно описує логіку команди Ігоря Валерійовича, як і команди Ріната Леонідовича:
"Сьогоднішня ситуація створює можливості для проявів псевдопатріотизму для певних продажних корумпованих політиків: вони критикують імпорт з РФ, якщо цей імпорт є конкурентним для певних олігархічних фінансово-промислових груп. Але не помічають, а іноді і захищають імпорт товарів з РФ, якщо цей імпорт здійснюють окремі фінансово-промислові групи. Таким чином, розквітає каста продажних псевдопатріотів, які насправді сприяють монополізації певних секторів економіки, які контролюються олігархами, але зовсім не проти імпорту з РФ, якщо його здійснюють їх боси ".
"Іди н@хєр звідси!". Початок
В основі конфлікту олігархів лежить цілком природна дихотомія "попит-пропозиція". Група Ахметова є великим виробником електроенергії, як вельми недешевої теплової (вугільної), так і надмірно дорогою "зеленої". Група ж Коломойського - це великий споживач електроенергії, і фактор її ціни критично значущий у формуванні собівартості виробництва феросплавів. Раніше Vesti.ua докладно описували цей принцип "ворогує взаємозалежності", на прикладі скандального кейса "Укргідроенерго".
Аби не допустити купувати у Ахметова дорогу електроенергію на ринку, який почав функціонувати з літа 2019 року, Коломойський, за допомогою все того ж Андрія Геруса, домігся прийняття поправки "імені Геруса".
Ця правка дозволила імпорт більш дешевої електрики з Росії, починаючи з 1 жовтня 2019 року. Дешева "агресивна" електрика, відточувала стійкість і ілюзію обгрунтованості надприбутковій схеми "Роттердам +", за допомогою якої компанії Ахметова виробляли "патріотичну", але куди більш дорогу електроенергію.
Кабмін Дениса Шмигаля, який пересів в прем'єрське крісло з крісла менеджера холдингу ДТЕК, ввів з 1 квітня 2020 роки спеціальне мито в розмірі 65% на імпорт електроенергії і вугілля з Росії, крім антрациту і коксу. Винятки КМУ були продиктовані уважністю Кабміну. Зрозуміло, що металургійні комбінати і ТЕЦ Ахметова залежать від російського коксу і антрациту так само, як і феросплавні заводи Коломойського - від електроенергії.
На початку лютого, критична маса проблем, сформованих помилками, непрофесійним держуправлінням і розгнузданими фінансовими апетитами ключових гравців на ринку електроенергії, вибухнула великою "зрадою".
Україна знову була змушена імпортувати електроенергію з РФ і Білорусі через критично нестійкості системи внутрішнього енергобалансу. Це проміжний підсумок того, що так барвисто починалося з бориспільського "рандеву" близького до Ахметова Олега Ляшка з близьким до Коломойського Андрієм Герусом. Але, але як виявилося, перегляд подібності бійки під бойові вигуки "Іди н@хєр звідси!" для пересічних українців виявився "платним". Рахунки "за сеанс" прийдуть в квітні, разом з новими платіжками за світло.
Шоу триватиме до останнього українця...
Олігархічні розбірки, в тому числі, стали причиною глибокої кризи в енергетичній галузі України. У підсумку, у Коломойського і Ахметова закликали до заборони імпорту струму з РФ (хоча і з різними інтерпретаціями і "примітками" до цього рішення), а платіжки дістануться простим українцям.
Сторони готові без зволікання використовувати всі доступні методи для обмеження конкурентів, збереження і примноження своїх доходів. Все інше - глибоко....
І реальна платоспроможність громадян, їх добробут, розвал енергетичної системи країни, криза накопичення боргового тягаря в галузі, як і безпрецедентна небезпека використання системи державного управління в "корпоративних войнушках" (навіть на шкоду стану атомної генерації, з якою не жартують).
Раніше ми вже детально розбирали, як уряд штучно обмежував виробничі потужності атомних станцій на користь збільшення в загальному енергобалансі "зеленої" і теплової генерації. Нещодавно ДП "НАЕК" Енергоатом "опублікував фінансові показники за 2020 рік.
Минулий рік компанія завершила в "плюсі" за показником прибутковості, але таким результат є тільки на папері. В "Енергоатомі", пояснили, що за показниками операційної діяльності компанія демонструє прибуток, але по факту, через низку факторів, в 2020-м атомники отримали 4,8 млрд. гривень збитків. У тому числі через штучне обмеження виробництва електроенергії (з 80,6 млрд. КВт-год до 73,7 млрд. КВт-гдин згідно прогнозного балансу Міненерго на 2020 рік).
Але, головна проблема в тому, що альтернативою цієї сутички місцевих "хижаків" є "чужі", в особі зовнішніх гравців, яким за визначенням глибоко байдужі українці і їхня доля...
Якщо цей матеріал вас зацікавив, будемо вдячні, коли поділитесь ним в соціальних мережах або прокоментуєте.