Ольга Шахін: «Є кілька ключових правил, щоб не потрапити у халепу при перевірці»

Фото з мережі Інтернет

Ревізори з ДФС та Держінспекції з праці кинулися виконувати план з наповнення бюджету, через систему нових захмарних штрафів. Особливо вдалим є їхнє «полювання» зараз, коли підприємці ще не до кінця розібрались зі своїми правами, а судова практика з питань захисту суб’єктів господарювання лише формується. Про те, як захистити свій бізнес консультує Голова ТОГО "Підприємці Галичини", член Всеукраїнського об'єднання малого та середнього бізнесу "Фортеця" Ольга Шахін.

 

— Яка зараз ситуація з перевірками підприємств, і чи працює оголошений мораторій на такі перевірки?

 

— Нажаль, мораторій на перевірки, який продовжили до 2018 року, виявився фікцією. Вже зараз в публічних звітах органів ДФС та Державної інспекції з праці можна побачити статистику, наскільки вдалося інспекторам поповнити казну за рахунок нових штрафів за порушення трудового законодавства. Причому, перевіряють усіх підряд — як малі підприємства, так і великі компанії, а величезні штрафи накладають навіть за дрібні порушення.

 

— Чому ж склалася така ситуація, якщо є положення про планові і позапланові перевірки, законні і незаконні візити контролерів? 

 

— На жаль, зараз багато моментів, які стосувались плановості і законності перевірок знівелювались. Підприємці просто налякані цими перевірками, і прекрасно розуміють, що згідно нових правил, чиновники можуть приходити до кого хочуть, і коли хочуть, адже 320 тисяч гривень — це штраф за не допуск до перевірки, навіть якщо вона не законна.

 

Крім того, перевірити виконання норм трудового законодавства з початку цього року мають право не лише інспектори з праці, але й працівники фіскальної служби і представники органів місцевого самоврядування.

 

— Що ж в такому випадку робити тим підприємцям, які не згорнули свій бізнес і зараз продовжують працювати?

 

— Перш за все, потрібно бути готовому до можливої перевірки. В такій ситуації паніка і незнання своїх прав може завершитись досить плачевно, адже не так легко обмежувати корупційні апетити «ревізорів».

 

Спробуємо визначити кілька ключових правил, яких слід дотримуватись при перевірці:

1. Якщо ревізори все ж прийшли, то підприємцю обов’язково мати журнал обліку перевірок, щоб реєструвати усіх контролерів. Записувати прізвище та ім’я, номер посвідчення, точну назву органу влади та інші дані. Ці дані повинні повністю співпадати з тими, які вказані в направленні на перевірку.

 

2. Якщо чиновник каже, що не може залишити направлення, то потрібно зробити копію. По можливості, виділити для перевіряючого окрему кімнату, яка б знаходилась подальше від інших службових кабінетів, щоб чиновник не мав можливості отримати іншу інформацію, яка не стосується мети перевірки. У кожного органу влади свої права та обов’язки, в тому числі і при проведенні перевірок. Тому, кожен контролюючий орган має перевіряти лиш те, що передбачено в направленні на перевірку.

 

3. Проінструктувати своїх працівників, що вони ні в якому разі не повинні щось пояснювати ревізорам. Перевірка має проводитись фахівцями лише на основі документів.

 

4. При видачі контролеру документів, варто робити опис та нумерувати їх. Найкраще видавати документи вранці, а увечері забирати. Звичайно, це формальності, але за деяких обставин такі незначні моменти можуть зекономити кошти і нерви. Буває, що документи губляться через халатність, або просто щезають. Якщо документообіг фіксується, то набагато простіше довести свою правоту.

5. Дуже важливим моментом в нинішній ситуації і одночасно механізмом захисту, є договір на зберігання документів у адвоката. В такому випадку, коли на підприємстві влаштували «маски шоу», то і забирати нема що.

 

— А чи можна за нинішніх умов заставити відповідати за незаконні дії самих працівників контролюючих органів?

 

— Так. Теоретично це цілком можливо, але для цього потрібно скрупульозно фіксувати їхні дії. Після проведення перевірки, при отриманні акту, спочатку необхідно обов’язково вказати свої зауваження, а вже потім підписувати його. Якщо такі зауваження відразу сформувати важко, то можна написати, що з результатами перевірки не згідні і вказати короткий термін, в який пояснення будуть додані окремо. Такі документи потрібно відправляти рекомендованим листом з повним описом вмісту.

 

— Дякую за розмову. Сподіваємось, що ці практичні поради допоможуть зорієнтуватись нашим підприємцям в час перевірки, щоб потім не доводилось відстоювати свої права у судах…

 

Розмовляв Олег Жак


Якщо цей матеріал вас зацікавив, будемо вдячні, коли поділитесь ним в соціальних мережах або прокоментуєте.

новини бізнес компаньйон


молодіжні новини


НОВИНИ З ТЕРНОПІЛЬЩИНИ